Dry needling lijkt misschien een beetje op acupunctuur, maar richt zich op pijnlijke spierverhardingen.

Dry needling

Dry needling is een behandelmethode bij pijn in de spieren en eventuele uitstraling naar andere delen van het lichaam.
Het lijkt misschien een beetje op acupunctuur, maar richt zich op pijnlijke spierverhardingen. Onder normale omstandigheden zijn spieren soepel en elastisch, maar bij een blessure of na een trauma (ongeval) werken de spanningsregelaars in de spieren niet goed meer. Hierdoor ontstaan de genoemde verhardingen.
Deze zogenaamde 'trigger-points' worden aangeprikt: hierdoor worden de spieren gestimuleerd hun spanning los te laten en vindt er een enorme verbetering van de doorbloeding plaats. Pijnlijke harde spieren worden hierdoor soepel en weer elastisch en nog belangrijker....de pijn verdwijnt. Met name hardloopblessures, golfblessures en voetbalblessures kunnen prima met deze methode behandeld worden.
2015-04-09_20_54_12
Ook langdurig bestaande klachten kunnen op deze manier effectief behandeld worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan chronische blessures en blijvende pijnklachten na een operatieve ingreep.
Er bestaan ook zogenaamde latente 'trigger-points': dit zijn verhardingen die nog geen klachten geven, maar al wel als verharding in de spieren voelbaar zijn. Door deze te behandelenwordt preventief te werk gegaan: voordat je trainingen en wedstrijden moet overslaan, wordt het probleem verholpen.
Soms zijn mensen bang voor de naaldjes: het inbrengen hiervan is soms pijnlijk en de opgewekte spieraanspanningen zijn niet echt prettig te noemen. Over het algemeen valt het echter mee en het bijna directe succes van de behandeling zorgt ervoor dat de pijn snel vergeten wordt.
Heeft u belangstelling, of wilt u meer weten neem dan even contact op.